ببینید خواب بد چگونه روی پوست شما تاثیر می گذارد

تاثیر خواب روی پوست

در این مطلب بررسی میکنیم که چگونه یک خواب بد، بر روی پوست شما تاثیر می گذارد

به طور متوسط هر فرد 18 روز در سال خواب خود را از دست می‌دهد – و اوضاع بدتر می‌شود. جستجوی آنلاین برای “چگونگی تنظیم برنامه خواب من” در بالاترین نقطه در 17 سال گذشته است و در بهار 2021 با 5000٪ رشد روبرو می‌شود. اما خستگی تنها مشکل نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که فقط یک خواب بد:

  • باعث می شود از سلامت و جذابیت کمتری برخوردار شوید
  • مغز شما را به همان روشی که رانندگی در حالت مستی انجام می‌دهد ، آسیب می‌زند
  • دیگران را از معاشرت با شما منصرف می‌کند

از لکه‌های کوتاه مدت گرفته تا مشکلات طولانی مدت مانند چین و چروک، از دست دادن یک یا دو ساعت خواب می‌تواند ظاهر شما را تغییر دهد.

تاثیر خواب بر پوست مردان

آکنه

آکنه بر اثر خواب بد

بر اساس مطالعه اخیر، شدت آکنه و کیفیت خواب با یکدیگر ارتباط دارند. کمبود خواب منجر به افزایش سطح کورتیزول و تولید روغن در پوست شما می‌شود. این منافذ و فولیکول‌ها را مسدود می‌کند، که دلیل اصلی ایجاد آکنه و لکه‌ها است.

حلقه‌های تیره

تیرگی دور چشم براثر بی خوابی

یکی از علائم گویایی که نشان می‌دهد خواب کافی نداشته‌اید، حلقه‌های سیاه است که می‌تواند فقط پس از یک شب پرتاب و چرخش اتفاق بیفتد. حلقه‌های تیره ژنتیکی هستند، اما وقتی خواب کافی ندارید، به دلیل افزایش سطح کورتیزول، که باعث افزایش اندازه رگ‌های خونی می‌شود، بسیار بیشتر دیده می‌شوند.

کیسه‌های چشم

پف زیر چشم

کیسه‌های زیر چشم مسئله دیگری است که می‌توانید بعد از یک شب خواب کم ببینید. در حالی که کیسه‌های چشم به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شوند، اما وقتی احساس خستگی می‌کنید، تشدید می‌شوند. این به این دلیل است که جریان خون کاهش می‌یابد و مایعات بیشتری توسط پوست حفظ می‌شود و باعث تورم می‌شود.

پوست خشک و لب‌های ترک خورده

خشکی پوست و لب

بر اساس تحقیقاتی که شرکت کنندگان چهار ساعت از خواب معمول خود را از دست دادند، هیدراتاسیون پوست پس از فقط یک شب کمبود خواب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کم آبی بدن به دلیل کمبود خواب می‌تواند بر سطح pH پوست شما تاثیر بگذارد. هرچه خواب کمتری داشته باشید، سطح PH شما کاهش می‌یابد، این بدان معناست که پوست شما نمی‌تواند رطوبت مورد نیاز را تولید کرده و در نتیجه باعث خشکی پوست و ناهمواری شود.

در بیشتر اوقات، وقتی می‌خوابید، عرق می‌کنید. این در واقع کمک به آبرسانی و متعادل سازی مجدد پوست شما‌، به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی کار می‌کند. اگر استراحت خوبی نداشته باشید، پوست شما خشک و خشک به نظر می‌رسد. ممکن است لب‌های شما نیز ترک خورده باشد.

پوستی کم رنگ و آرام

یک شب خواب ضعیف، می‌تواند روی عدم تعادل در پوست شما ایجاد کند و در مدت زمان کوتاهی به آن حالت رنگ پریده در بیاورد و رنگ پوست شما به دلیل یک لایه نازک کلاژن تحت عنوان لایه قربانی (sacrificial) تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این لایه در اثر استرس، قرار گرفتن در معرض آفتاب و الکل تجزیه می‌شود.

خواب به دوباره پر کردن لایه کمک می‌کند و به پوست شما درخشش طبیعی، کشش بیشتر و ساختار بهتر می‌بخشد.

کمبود خواب در طولانی مدت علائم پیری را افزایش می‌دهد، مطالعه نشان می‌دهد

اگر از کمبود خواب طولانی مدت رنج می‌برید، پوست شما ممکن است از اثرات جدی‌تر و بالقوه برگشت ناپذیری رنج ببرد. یک مطالعه نشان داد که کیفیت خواب مزمن و ضعیف با افزایش علائم پیری و آسیب به سد محافظ پوست ارتباط دارد.

مهم است که سلامت مانع پوست (skin barrier) خود را حفظ کنید، زیرا از پوست در برابر مواد حساسیت زا محافظت می‌کند و به حفظ رطوبت کمک می‌کند. اگر شب‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابید و مانع پوستی شما آسیب دیده است، باید اثرات طولانی مدت را رعایت کنید.

چین و چروک

چروکی پوست بر اثر بی خوابی

هنگامی که می‌خوابیم، جریان خون در پوست افزایش می‌یابد که باعث بازسازی کلاژن و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش می‌شود. این خواب بد می‌تواند بر روی ظاهر و جوانی پوست تاثیر بگذارد و منجر به ایجاد خطوط ریز و چین و چروک شود.

یک مطالعه نشان داد که فقط پس از پنج شب کمبود خواب، تقریباً نیمی (45٪) از شرکت کنندگان شاهد افزایش خطوط ریز و چین و چروک بودند.

پوست شل

شل شدن پوست بر اثر بی خوابی

خواب کم با افزایش هورمون استرس اصطلاحاً کورتیزول مرتبط است. کورتیزول با تجزیه کلاژن، به پوست آسیب می‌رساند و روند پیری را افزایش می‌دهد.

مانند چین و چروک و خطوط ریز، کمبود کلاژن می‌تواند بر خاصیت ارتجاعی پوست شما اثر کند و باعث شل شدن پوست شود. این را می‌توان در اطراف دهان و گردن مشاهده کرد. دوره‌های طولانی خواب بد می‌تواند روند پیری طبیعی را تسریع کند، به ویژه در این مناطق.

کورتیزول به دلیل ارتباط با کلاژن نه تنها می‌تواند منجر به مشکلات پوستی شود، بلکه با التهاب پوست نیز ارتباط دارد. این یکی دیگر از دلایل از دست دادن خاصیت انعطاف پذیری پوست است، به ویژه در دوره‌های طولانی.

6 نکته برای بهبود پوست از طریق خواب توسط یک متخصص پوست

1. بالش مموری فوم!

بالش مموری فوم علاوه بر اینکه به درمان ستون فقرات کمک می کند و کاهش درد در سر و گردن را به دنبال دارد با بهبود گردش خون در صورت به بازسازی پوست کمک می‌کند. همینطور هیچگاه بعد از بیدار شدن از خواب چروک حاصل از خواب روی پوست صورت شما ایجاد نمیشه

2. اتاق خواب خود را خنک نگه دارید – بین 16-18 درجه سانتی گراد

ما با حفظ دمای اتاق خواب خود بین 16 تا 18 درجه سانتیگراد (ملایم خنک) بهترین کیفیت را داریم. با استفاده از پنکه هوا را در فضای اتاق گردش دهید، تشک خود را خنک نگه دارید و حتما لحاف خود را در فصول مختلف تغییر دهید.

3. بعد از ناهار به کافئین نه بگویید

اگرچه ممکن است برای تأمین انرژی بعد از ظهر به یک نوشیدنی کافئین دار نیاز داشته باشیم، یک قهوه بعد از ناهار می‌تواند خواب شما را خراب کند. استفاده از کافئین بعد از ظهر می‌تواند بیش از حد سیستم عصبی را تحریک کند، که بر توانایی شما در کاهش دما تاثیر می‌گذارد و این بدان معنی است که بدن شما حتی در هنگام خواب در حالت نیمه هوشیاری باقی می‌ماند و در نتیجه خواب بی کیفیت و بد ایجاد می‌شود که به بدن ما کمک نمی‌کند پوست ما را دوباره پر کند.

4. قبل از خواب چند لیوان آب بنوشید

با نوشیدن مایعات مطمئن می‌شوید که کلیه‌های شما برای فیلتر کردن سموم به سختی کار نمی‌کنند. این به پوست شما نیز کمک می‌کند. هنگامی که بدن ما به خوبی آبرسانی شده‌، به جمع شدن پوست و تولید رنگ براق کمک می‌کند.

توصیه می‌کنیم حداقل دو لیوان آب قبل از خواب بنوشید تا اطمینان حاصل کنید که شب دچار کمبود آب نمی‌شوید. شاید لازم باشد صبح زود به سراغ دستشویی بروید اما این هزینه‌ای است که برای سلامتی و همچنین پوست درخشان ارزش دارد.

5. تلفن خود را کنار بگذارید تا از چین و چروک جلوگیری کنید

پیمایش در شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب می‌تواند چین و چروک ایجاد کند! نور آبی که توسط تلفن‌های هوشمند ساطع می‌شود، تولید ملاتونین، هورمون تنظیم کننده خواب را محدود می‌کند. اگر میزان ملاتونین شما کم است، می‌توانید بی خوابی، خستگی و تحریک پذیری را تجربه کنید. این امر همچنین می‌تواند پوست شما را پف کرده و روند ایجاد خطوط ریز و چین و چروک را تسریع کند.

6. برای اصطکاک کمتر یک روبالشی ابریشمی انتخاب کنید

پوست و مو اصطکاک را دوست ندارند، اما می‌توانید با استفاده از یک روبالشتی ابریشمی از این کار جلوگیری کنید، زیرا به خاطر سر بودن ابریشم پوست شما هنگام خوابیدن روی آن می‌لغزد. اگر از کرم‌های شبانه یا سرم استفاده می‌کنید، همچنان روبالشی‌های ابریشمی بهتر هستند، زیرا در مقایسه با پنبه احتمال جذب پارچه در آنها کمتر است.

خب به آخر این مطلب رسیدیم. به نظرتون چه نکات دیگه‌ای می‌تونه در رابطه با پوست خوب و خواب مناسب وجود داشته باشه و آیا خواب بد بر روی پوست تاثیر دارد یا خیر؟ اونها رو با ما به اشتراک بگذارین همینطور اگر این مطلب برای شما مفید بود با دوستانتون هم به اشتراک بگذارین و از ما حمایت کنین.

فراموش نکنید که ما در حراج تشک طیف وسیعی از تشک‌ها رو داریم که به صورت تخصصی اونها رو بررسی کردیم. محصولات ما را بررسی کنید و امیدواریم امشب یک خواب عالی در پیش رو داشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *